mandag 11. juli 2016

Virginia Woolf - en biografi av Hilde Hagerup

På bloggen Tones bokmerke ble jeg oppmerksom på denne lille perlen av en bok. Det er sakprosa beregnet på ungdom, som på en lettfattelig måte skildrer forfatteren Virginia Woolfs liv og forfatterskap.

Fra bakpå boken:
Virginia Woolf, en av verdens mest kjente og innflytelsesrike forfattere, bestemte seg allerede som tenåring for at hun var genial. Og det stemte faktisk. Hun brukte livet sitt på å skrive de fantastisk romanene hun hadde planlagt som ung, og forfatterskapet hennes kom til å bli helt sentralt i verdenslitteraturen. 

I denne boken forteller Hilde Hagerup sin historie om den mytiske forfatteren - og om vennegjengen, Bloomsbury-kretsen, som på ulike vi satte spor etter seg i det britiske samfunnet. En lykkelig historie? Nei, det endte med litteraturhistoriens kanskje mest berømte selvmord.


For en dame! For et liv hun har hatt! Som den ivrige leser av bloggen min vil ha sett, så har jeg gitt denne lille boken full pott på terningen.

Hvem som helst kan google navnet hennes og få opp de rene fakta om Virginia Woolf, men i denne biografien blir fakta presentert og fortalt på en måte som gjør at leseren føler at en er med på reisen.

Virginia vokste opp i en stor familie hvor både mor og far hadde barn fra hver sitt tidligere ekteskap. De hørte til i øvre middelklasse og bodde på de beste adresser i London. Tilsynelatende skulle alt ligge til rette for at hun skulle leve et bekymringsløst liv, men sånn skulle det ikke bli.

Hilde Hagerup skildrer Viktoriatiden, hvordan landet og skikkene blant menneskene var på denne tiden. Familien levde blant fiffen, de var til dels snobbete men Virginia og hennes søstre ble undervist hjemme, og fikk ikke gå videre på skole etter endt grunnskole, sånn som brødrene.

Moren til Virginia døde da hun var 13 år, noe som gikk sterkt inn på henne. Faren sørget heftig over sin døde kone, noe som gikk hardt ut over barna, og særlig de yngste. De neste ti årene i Virginias liv er preget av farens sorg, brorens overgrep og når far dør reiser hun på en dannelsesreise til Italia, hvorpå hun utfører sitt første forsøk på å ta sitt eget liv.

Søsknene gjør opprør mot snobberiet, og flytter fra Kensington til Bloomsbury, som den gang var et ganske slitt område. Hun blir kjent med Leonard Woolf som skulle komme til å bli hennes mann. Han var ikke født til penger, og måtte jobbe for dem, noe som var spesielt i hennes kretser. De giftet seg i 1912, og selv om de elsket hverandre høyt forsøkte Virginia på nytt et år senere, å ta sitt eget liv.

I 1913 startet de sitt eget forlag The Hogarth Press, hvor Virginia kunne gi ut sine bøker, uten å måtte gå den fornedrende runden om å be om å bli publisert. Så kom første verdenskrig, som selvfølgelig preget hennes liv på lik linje med alle andres.

Virginia Woolf hadde et anstrengt forhold til kropp og følelser hele livet. Hun giftet seg med en mann som ikke krevde mye av henne som kvinne, og forelsket seg i kvinner. Livet hennes var preget av hennes mentale tilstand, som svingte voldsomt og hun var opptatt av feminisme.

28 mars 1941 fylte hun lommene med stein og vandret ut i elven Ouse, hvorpå hun denne gangen lykkes med sitt forsett om å ta livet av seg.

Hilde Hagerup sin biografi nevner også noen av romanene til Virginia Woolf, og forklarer på en lettfattelig måte bakgrunnen for de mest kjente titlene. Det finnes minst 60 biografier om denne forfatteren, så hun er et studie verdig. Denne boken gjorde i alle fall susen for meg, jeg fikk veldig lyst til å se nærmere på hennes bøker, selv om jeg vet at flere av dem klassifiseres som "utilgjengelige" og vanskelig å lese.

Hva sier du? Har du lest noe av henne? og... hvilken av romanene hennes vil du anbefale meg å begynne med?


Boken er gitt ut på Ikon forlag i 2011, men det ser ut som den ikke er i salg lenger.
Du finner den på biblioteket!

3 kommentarer:

  1. Har lest alt for lite av denne forfatteren, men jeg er veldig nysgjerrig på bøkene hennes og om jeg kommer til å like de. Høres spennende ut å lese en biografi om damen også, virker som dette er en fin bok for å få med seg de store linjene i livet hennes. Spent på om du blir å plukke en biografi for voksne om henne og hvilken? Skal følge med, for da skal jeg stå klar å notere. Håper det bare ikke er en tunglest en :-) Kos deg videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også lyst å lese henne, men vet at romanene hennes har lite action og mange sidespor, noe jeg sliter med. Leser nå om Marcel Proust sin På sporet av den tapte tid, og håper å få tak i den også etterhvert. God med utfordringer innimellom :)

      Slett
  2. Denne har jeg liggende klar i bunken av skal lese. Den serien "Ikon! er kjempeflott, korte og informative bøker. Jeg gleder meg til denne. Jeg må innrømme at jeg har sett mest på film og The Hours er fantastisk. Mrs. dalloway leste jeg som ungdom..

    SvarSlett