tirsdag 25. august 2015

Helvete åpent av Gard Sveen - bok 2 i serien om Tommy Bergmann

Leste du Gard Sveen sin debut Den siste pilegrimen, er jeg sikker på at du ivrer etter å lese hans aller ferskeste utgivelse. Selv om dette er "den vanskelige andre boken", kan ikke si annet enn at den her helt på høyde med debuten!

Forlaget om boken:
Politietterforsker Tommy Bergmann finner en prostituert jente hardt skadet i en leilighet i Oslo. De omfattende skadene har urovekkende likhetstrekk med en rekke drap som ble tilstått av læreren Anders Rask for flere år siden. Men Rask sitter innelåst på psykiatrisk sikkerhetsavdeling - han kan ikke stå bak. 
Moren til en av de drepte jentene leser om saken. Hun er sikker på at datterens gamle lærer er uskyldig dømt - og at hun vet hvem morderen er. Men uansett hvor overbevist hun er, kan hun likevel ikke si noe. For da vil hennes egen hemmelighet fra da datteren forsvant i 1988, bli avslørt.

Jeg har vært så heldig å fått lese et forhåndseksemplar fra forlaget. Boken er i salg fra 25 august - gled dere!

Helvete åpent er den andre boken i serien om Tommy Bergmann. Med debutboken sin, tok ham krimverdenen med storm, og håvet inn flere priser, blant andre Rivertonprisen og Glassnøkkelen.

Tommy Bergmann er helten vår, polititjenestemannen som leder an i denne historiens dramatiske hendelser. Han har ikke noen utpreget heltestatus verken blant kollegene sine eller i familielivet. Han har en tøff bakgrunn, og sorte hull i oppveksten plager ham stadig, og har kanskje vært årsaken til at forholdet til Hege gikk over styr. Selvinnsikten han etterhvert viser oss i forbindelse med Hege er uimotståelig, og jeg kan ikke annet enn å bli glad i fyren.

Ett feilgrep, og du går på huet og ræva ut, hadde Reuter sagt til ham. Du får ikke engang bli gummisnut med gasspistol på hofta. Og hvis Hege kjører deg i senk, får du tre år. Du har jo innrømmet det. Vi kunne kjørt sak mot deg. Vi burde kjørt sak mot deg. Havner du innafor, er du død, du vet det? De kommer til å banke livskiten ut av deg der inne, Tommy. Sparke ut hvert bein i kroppen din. Jeg burde ha gjort det selv når jeg tenker meg om. 

Helvete åpent er akkurat den type krim jeg liker. Det er lite fokus på det som blir sagt på møterommet hos politiet. Her er det mye action ute i felten, og forfatteren er ikke overtydelig på hvert minste aspekt av etterforskningen. Vinkling og oppbygging av selve plottet er briljant presentert, for selv om dette kan minne om en klassisk mordoppklaring, så holder forfatteren på min nysgjerrighet til siste side. Det var ikke tale om at jeg skulle gjøre andre ting den helgen jeg leste boken, før jeg hadde lest ferdig.

Karakteroppbyggingen er glimrende utført, jeg blir godt kjent med hovedpersonene og når navn dukker opp igjen lengre ute i boken, så vet jeg med en gang hvem det er. Språket er ganske så konkret og rett på sak, selv om en viss humor er å spore innimellom. Stort sett er det lite å le av i denne handlingen, som til tider har bestialske beskrivelser av drepte mennesker.

Tommy Bergmann får Susanne Bech på laget. Hun er alenemor til lille Mathea på 5 år. Egentlig liker jeg ikke når pressede etterforskere har så mange private forpliktelser, jeg ser jo at det legger en ekstra nerve til handlingen, men jeg blir så himla stressa. Forholdet mellom Tommy og Susanne er helt nytt, de kjenner ikke hverandre, men spesielt Susanne har personlige grunner til å ville innynde seg hos Tommy. Bihistoriene rundt disse to er interessant lesning, og jeg håper forfatteren følger opp i neste bok, selv om jeg også håper at etterforskerne ikke blir så til de grader personlig involvert i selve mordsaken, som denne gang.

Gratulerer til Gard Sveen med atter en fantastisk spennende kriminalroman, 
denne anbefaler jeg deg å lese! 

2 kommentarer:

  1. Inspirerende omtale - enda en forfatter jeg ikke har rukket å lese - det er mye man ikke får med seg av nye bøker ja - sånn er det bare - selv om man leser hver eneste dag....

    SvarSlett
  2. Jeg har nettopp lest boka, men slutten er rar. Er saken løst, eller ikke? Og hvorfor rømme når man får saken sin gjennopptatt? Ellers er jeg enig i at det er en god spennings bok.

    SvarSlett